Pozostała działalność
Zajmuję się także korektą (m.in. dla SQN-u, Skarpy Warszawskiej, Uranii), tworzeniem i korektą napisów (Astronarium, Roboto), recenzowaniem tekstów. Przez rok prowadziłam dwa profile społecznościowe Wydawnictwa SQN i promowałam książki z gatunku fantastyki, przez dwa i pół roku zajmowałam się także promocją i social mediami Domu Kultury w Wolbromiu. Dość dobrze znam rynek wydawniczy i zawsze chętnie pomogę się w nim rozeznać.
W przypadku propozycji zlecenia korekty, proszę o zatytułowanie maila "Propozycja korekty". Recenzja: "Propozycja recenzji". W przypadkach niedotyczących redakcji i korekty: "Propozycja współpracy".
Niezwyciężone. Antologia opowiadań science fiction (Empik Go)
Inne tytuły od Empik Go (pojawiły się już: Kochanek bez twarzy Anny Koliber, Między strunami Adama Skrodzkiego, Tajemnica Kaplicy Czaszek Anny Dannu, Kredyt zaufania Angeli Węckiej, Fuga. Powieść polifoniczna Magdaleny Anny Sakowskiej, Sieć Agaty Lasockiej-Myszor (trylogia), Ona Hanki V. Mody)
Na tropie magii, Banda szalonych obozowiczów (Maria Krasowska)
Nowoświaty (antologia na Rok Lema)
Poznaj prawdę (redakcja tłumaczenia)
Pierwszy oddech (redakcja tłumaczenia)
Nie dla psa (i kota) kiełbasa (Agnieszka Cholewiak-Góralczyk)
Na du**e se zrób (Andrzej Mazuruk)
Ja i moje przyjaciółki idiotki (Asia Okuniewska)
FeMYnizm (Martyna Kaczmarek)
Twardy jak skała, silna jak halny. Portrety polskich górali (Bartłomiej Jurecki)
Nie widzę przeszkód (Marcin Ryszka, Jakub Białek)
Odpowiedzialna moda (Katarzyna Zajączkowska)
Krótka książka o wielkiej zmianie, To tylko myśl (tłumaczenie)
Skończ z bulimią (tłumaczenie)
Dyskoteki, chłopaki i ogólnie takie takie (Piotr Grabarczyk, Irene Salamon)
Morderca znad Green River (tłumaczenie)
Neurochirurdzy. Sekrety polskich wszechmogących (Marianna Fijewska)
Koszyczek dla Doli (Marcin Mortka)
Autobiografia Grupy MoCarta (Jakub Jabłonka, Paweł Łęczuk)
Krzycz, jeśli żyjesz (Cyryl Sone)
Mieszkaj i żyj kolorowo (Anna Pietraszek-Sawicka)
Przykładowe tytuły korekt
Wznowienie Heksalogii o Dorze Wilk (Aneta Jadowska)
Horyzont (Jakub Małecki)
Kurczaczek i Salamandra, Cud miód Malina, Ropuszki, Denat wieczorową porą, Szamański blues, Szamańskie tango, Szamański twist, Afera na tuzin rysiów, Próby ognia i wody, Cuda wianki (Aneta Jadowska)
Harde Baśnie, Inne nieba (Harda Horda)
Dolina niesamowitości (Anna Nieznaj)
Zaułki St. Naarten, Głodna Puszcza, Przed wyruszeniem w drogę, Mroźny szlak, Utracona godzina, Druga Burza (Marcin Mortka)
Hotel Żaglowiec (Piotr Chojnowski)
Panie Czarowne (Jakub Ćwiek)
Wciśnij reset. Triumfy i fakapy w przemyśle gier wideo (tłumaczenie)
Kołysanka dla czarownicy, Przysługa dla czarnoksieżnika, Klątwa dla demona (Magdalena Kubasiewicz)
Być Britney. Blaski i cienie życia ikony pop (tłumaczenie)
Ted Bundy. Bestia obok mnie (tłumaczenie, dodruk)
Dobry pies (tłumaczenie)
Bolko (Grzegorz Gajek)
Premierzy (Adam Podlewski)
Inne nieba (Harda Horda)
Świat według kiepskich (Jakub Jabłonka, Paweł Łęczuk)
Artykuły na urania.edu.pl
Nie tylko dobre pióro liczy się w dzisiejszych czasach. Ważne jest również zwrócenie na siebie uwagi. I odwaga. Jeżeli jesteś początkującym autorem/początkującą autorką i potrzebujesz wsparcia, nie wahaj się pytać o radę. Jako osoba udzielająca się w licznych inicjatywach non-profit zawsze chętnie spróbuję pomóc każdemu, kto chce spełniać marzenia. Przepraszam, jeśli nie odpowiem od razu – uzbrój się w cierpliwość, odpowiem w wolnym czasie.
Zatytułuj mail "Porada".
Poniżej znajdziesz ogólne porady co do napisania i przygotowania dla wydawcy swojej książki.
Porady, jak stworzyć i przygotować swoją propozycję wydawniczą
Redakcja
Doświadczenie:
koordynuję dział redakcji Grupy Wydawniczej Fantazmaty,
redaguję dla wydawnictw (np. SQN, Empik, Znak, Wilcza),
współtworzę jako redaktorka e-ziny, antologie opowiadań czy treści Polskiej Fundacji Fantastyki Naukowej.
Przyjmuję również zlecenia dotyczące książek wydawanych w modelu self-publishing.
Redakcją zajmuję się od wielu lat, pracowałam z dziesiątkami (myślę, że już setkami) autorów. Oddaję temu całe serce i czas spędzany nad sprawdzaniem merytoryczności oraz poprawności treści. Staram się stworzyć jak najlepsze warunki pracy dla autora, wczuć się w jego styl, w oczekiwania, a jednocześnie dopasować dzieło do odpowiednich standardów.
Każdy tekst stanowi indywidualny przypadek, a każdy autor zasługuje na to, by redakcja była dla niego jak najlepszym doświadczeniem. To, że sama jestem pisarką, pomaga mi wesprzeć twórcę, z którym pracuję, ponieważ często jestem na jego miejscu.
W przypadku propozycji zlecenia redakcyjnego, uprzejmie proszę o zatytułowanie maila "Propozycja redakcji".
Jestem osobą w spektrum autyzmu: z zespołem Aspergera. U osób takich jak ja dość częstą cechą jest opanowanie do perfekcji jakiejś dziedziny zainteresowań i całkowite jej oddanie. W moim przypadku jest to praca z tekstem. Cały czas podnoszę swoje kompetencje i aktualizuję wiedzę, jestem też kreatywna: regularnie inicjuję projekty i konkursy literackie, chętnie wspieram w nich również innych.
Zdobądź plusy do CV
Nie przyda się redagowanie szkolnej gazetki. Ale jeśli masz na koncie znaczące miejsce w konkursie (najlepiej niejednym) i publikacje, poczytnego bloga (najlepiej nie tylko) albo wszyscy kojarzą cię z kultowych memów, to już coś. Celowo zestawiam tak różne sprawy: niektórzy nie zgodzą się, że liczy się popularność, ale bądźmy realistami. Redaguję również książki wydawane dla fanów. Mają inne obostrzenia, niż gdy na przykład chcemy napisać powieść fantastyczną, którą przetłumaczą na kilkanaście języków, powieść, która musi powalić światotwórstwem i przekazem. Dzisiaj książka to również jeden z etapów zdobywania popularności w mediach. Wielu ludzi chętnie sięga po te pozycje: napisane dla nich, czasem z ich historiami. Youtuberzy, vlogerzy, podcasterki, celebryci piszą dla fanów; dopuszcza się swobodny język i przekaz ich zbiorów przemyśleń czy poradników. Każda publikacja rządzi się swoimi prawami, choć wiele zależy od połączenia trzech czynników: modelu wydania, pomysłu autora i zasad danego wydawnictwa.
W mojej opinii musisz więc ustalić, czego chcesz od swojego pisania i jaki masz pomysł na siebie. Wydawca raczej nie chce kota w worku, nie stać go na to, chce kogoś, kto się sprzeda, kto być może ma już pulę odbiorców czy ugruntowane nazwisko. A nawet jeśli decydujesz się na self-publishing, to jako swój własny wydawca też przecież pragniesz, żeby zainwestowane pieniądze nie poszły w błoto, prawda? Potrzebujesz więc dobrego gruntu, by zasiać ziarno.
Dla wydawcy koszt wydania książki to kilkadziesiąt tysięcy złotych. Dlatego wyjątkowe pióro czasem schodzi na drugi plan przy umiejętności sprzedania siebie, bo wydawanie to biznes. Możesz się wobec tego faktu buntować, ale to niczego nie zmienia. Połączmy więc wskazane skille: jeśli masz i niezłe pióro, i osobowość – jest dobrze.
Pamiętaj również, że trzeba być świadomym tego, co się napisało. Piszesz w niszowym gatunku czy w popularnym? Jeśli w niszowym, nie spodziewaj się, że wyda cię wielkie korpo.
Pisz o tym, co znasz
Raczej nie osiągniesz sukcesu, jeśli napiszesz o czymś, o czym nie masz pojęcia. Moja rada jest taka: włóż w opowieść swoje doświadczenia, obrazy w głowie, przeżyj to, co piszesz, zrób dogłębny risercz, pytaj, zwiedzaj, smakuj. Nie podążaj za swoim pisarskim idolem, bądź sobą. Twoim atutem jest wyjątkowość twojej percepcji, doznań, stylu. I nie wychodź z założenia, że redaktor sprawdzi i poprawi, więc możesz nie dbać o formę. Ucz się i zapanuj nad wszystkim, tak jak potrafisz: nad językiem, zasadami, światem, pomysłem, bohaterami. Pokaż historię tak, jak ją widzisz, nie odtwarzaj, nie odgrzewaj. ODWAGI.
Garść podstawowych porad co do treści (fabularnej)
Akcja, akcja i jeszcze raz akcja: czyli po pierwsze show, not tell – nie tłumacz czytelnikowi, co ma czuć, spraw, że to poczuje, po drugie – wydawcy (i czytelnicy!) lubią akcję. Chyba że to fani weird fiction. Jeśli chcesz pisać weird fiction, poczytaj parę lat filozofów, strać chęć do życia i potem filozofuj w tekście, ile wlezie. Oczywiście żartuję, ale zarówno filozofowanie, jak i ekspozycja zawsze są trudniejsze niż akcja. Trzeba dobrze je opanować, żeby posługiwać się nimi umiejętnie.
Zlikwiduj infodumpy: infodump to obszerne, odautorskie wyjaśnienia, wkładane w bloki tekstu albo usta bohaterów. Jeśli zaczynasz zalewać czytelnika informacjami zamiast mu je pokazać w trakcie lektury, zatrzymaj się i jeszcze raz przemyśl swój koncept.
Nie zabijaj bohaterów: oczywiście, zabijaj ich, jeśli chcesz, chodzi mi o drętwe dialogi. Przyjrzyj się zwykłym codziennym rozmowom, słowom, skrótom myślowym, chrząknięciom, pauzom, a potem wypowiadaj tworzone przez ciebie kwestie w tekście na głos. Brzmi pompatycznie albo jak symulator IWONA? Nie jest dobrze. Jeśli stylizujesz wypowiedzi, znaj się na tym.
Nawiązuj do wątków: nie porzucaj ich, pokaż, że panujesz nad całością, spinaj początek z końcem, baw się losem bohaterów, których tworzysz.
Nie kończ za szybko: pod koniec prawdopodobnie opanuje cię euforia i wtedy możesz wpaść w pułapkę, w której za szybko zamkniesz akcję. Poczekaj, przemyśl, przeczytaj od początku. Według mnie dobrze jest co jakiś czas przystawać i czytać od nowa.
Nie zostawiaj rzeczy w domyśle: a jeśli już, dokładnie to przemyśl. Częstym problemem autorów jest to, że zbyt wiele rzeczy traktują jako oczywiste i zachowują je w swoich głowach, nie przelewają tego na papier, pozostawiając czytelnika bezradnym, z lukami w tekście.
Brzytwa Ockhama: nie mnóż bytów (bohaterów) ponad potrzebę.
Brzytwa Lema (interesuje cię w przypadku fantastyki): jeśli możesz usunąć elementy fantastyczne bez szkody dla treści, utwór nie jest fantastyką.
Czy wiesz, jakich rozmiarów są książki?
Polecam nauczyć się oceny objętości tekstu na podstawie znaków ze spacjami. Poniżej podam w przybliżeniu rozmiary utworów. Podam je w tysiącach znaków, co oznaczę zwyczajowo: literką k (k = kilo, wzięte z greki i bardzo popularne w języku angielskim).
Opowiadania:
Drabble – 100 słów
Szort – około 10k
Standardowe opowiadanie – 15-50k
Obszerne – 50-100k
Moment, w którym zaczynają cię pytać, czy brakło ci weny na powieść – 100-150k
Książki:
Moment, w którym okazuje się, że napisałeś/aś mikropowieść – 200-250k
Moment, w którym mówią ci, żeby może coś dopisać (najlepiej dużo akcji) – około 300k
Standardowa powieść – 400k (mityczne 10 arkuszy wydawniczych)
Klocki, które lubią wydawcy, gdy już piszesz czwartą część z dziesięcioksiągu – 500-700k
Moment, w którym produkujesz środki obrony osobistej – 800k i więcej.